tjej live streamar

8 fördelar med live streaming

Live streamingens utveckling ställer konsumenterna inför stora möjligheter, men också nya – och ibland svårare – val.

1 Stort utbud

Digitaliseringen sveper över världen, vilket på många sätt förändrar vår konsumtion och sätt att leva i grunden. Spelbranschen är en av de sektorer som går i bräschen. Idag finner du ett stort utbud när du väljer spelbolag på de flesta samlingssajterna ute på nätet. Möjligheterna är oändliga för en intresserad konsument. Men det blir också annorlunda, inte minst med tanke på att marknaden utvecklas till ett smörgåsbord där man sällan väljer samma rätter.

2 I spelbranschens fotspår

Live streamingen följer i spelbranschens fotspår. Snart är det nog endast Mello och de riktigt stora idrottshändelserna som samlar större delen av svenska folket vid en och samma tidpunkt. På 1970-talet stannade arbetsplatser och skolor när Ingemar Stenmark tävlade i VM, OS eller världscupen. Idag är situationen en annan. Vi ser på våra favoritserier, sporter eller liknande när vi så vill, men sällan samtidigt. Och fördelarna är många.

3 Valmöjligheter

Framförallt kan vi nu välja de sporter vi älskar allra mest, även om de inte alltid följs av så många. Vi kan dessutom följa vårt favoritlag eller liga, som annars kanske inte skulle visats lika ofta. Dessutom kan vi närhelst vi önskar se på den serie vi vill och dessutom flera avsnitt i taget.

4 Billig kanal

En anna fördel är att streaming ofta är rätt billigt, framförallt jämfört med dyra betal tv-prenumerationer. Att abonnera på en streamingkanal är sällan en större kostnad, särskilt om du har hittat just “din” streamingtjänst.

5 Bra täckning

Än så länge är utbudet när det handlar om streamingtjänster inte särskilt stort. Det räcker med att prenumerera på två till tre stycken så täcker du det mesta tillsammans med streaming som är utan kostnad, såsom svtplay med flera. Det är stor skillnad i jämförelse med det enorma utbudet på spelmarknaden.

6 Samlade i realtid

Streaming har också en hel del fördelar som tv-utbudet kunde ha på sin tid. Exempelvis har du konsumenterna samlade i realtid vid direktsända sportsändningar. En blogg, podd eller annat som produceras på nätet kan ju läsas, lyssnas och följas vid olika tidpunkter. Men direktstreamade produktioner förenar den gamla tv-reklamen med en helt ny form av möjlighet till content marketing.

7 Flera plattformar

En annan stor fördel är möjligheten att publicera samma innehåll på flera plattformar. Filmer kan visas på sociala medier såväl som på en webbsida, men också på You Tube. Det ger unika möjligheter att flerfaldiga tittarna såväl som finna de målgrupper som man vill marknadsföra sig emot.

8 Är här för att stanna

Streaming har kommit för att erövra våra tittarvanor och vi är garanterat bara i början på en utveckling som kommer ge ett betydligt större utbud med oändliga möjligheter för konsumenterna. Men även för marknadsförarna skapas nu en ocean av nya och mer träffsäkra plattformar för eftertraktade målgrupper.